SZPACHLOWANIE


   Prace związane z wykonaniem tynków gipsowych cienkowarstwowych, potocznie gładź wykonuje się przez gipsowanie (wyrównywanie), szpachlowanie, blichowanie (szpachlowanie na mokro, bezpyłowo), szlifowanie, wykonanie zaprawek, stiukowanie itd. Gładzie występują jako polimerowe, akrylowe, gipsowe, cementowe, wapienne. Można je aplikować agregatem czyli natryskowo inaczej mechanicznie lub tradycyjnie i wałkiem.

   Szpachlowanie jest odbierane w świetle dziennym (nie równoległym, rozproszonym), na wprost, w odległości 2m od odbieranej powierzchni zgodnie z normą PN-B-10110:2005. Tyle mówi norma.
   Szpachlowanie, które wykonujemy może być sprawdzane światłem równoległym lub pod dowolnym kątem - my to robimy przy tarciu.
Jest to szpachlowanie zalecane np. przy oświetleniu krawędziowym lub kinkietach świecących światłem równoległym do powierzchni oraz przy malowaniu farbami z połyskiem (satyna, półmat itd.), które znacznie dokładniej odbijają światło.
   Stosując odpowiednie materiały gotowe (masy szpachlowe np. Flugger lub Greinplast) w połączeniu z metodą natrysku można uzyskać gładzie w jakości nieosiągalnej dla zwykłych gładzi sypkich. Trzeba jednak zaznaczyć, że technika ta wymaga równych tynków, bez pofalowań i zagłebień, ponieważ natryskiwana warstwa jest cieńsza niż ta z materiałów sypkich. Grubsza spływa lub po wyschnięciu pojawią się mikro spękania. Tym materiałem nie wyrównammy tynków, ale zrobimy bardzo gładką powierzchnię bez rozwarstwień przy tarciu, co jest bardzo trudne do uzyskania lub wręcz nawet niemożliwe przy zastosowaniu materiałów sypkich. Jest to wizualnie porównywalne do szpachli samochodowej. Gładź taka jest jednolita. Przeciętny malarz może łatwo zepsuć taką powierzchnie, podobnie jak słaby lakiernik może zepsuć lakierowanie auta.
W branży malarskiej istnieje skolei odwrotne przekonanie - kto szpachlował, ten maluje.
Więcej o malowaniu gładzi w zakładce "malowanie".
   Tynki trzeciej kategorii nadają się do mas gotowych. Wzrasta tylko zużycie. Najmniejsze jest na suchych tynkach. Średnie zużycie to 2 kg/mm/m2 po wyschnięciu.

   Obecnie stosujemy masy polimerowe kładzione maszynowo, które są nieco miększe od akrylowych, ale lepiej wychodzą na mniej równych tynkach. Taką samą technologie stosujemy na płytach g-k szpachlowanych w Q4.
   W usłudze zawarte jest zabezpieczenie powierzchni, montaż narożników na tynkach tradycyjnych, gruntowanie, dwukrotnie gotowa masa polimerowa Greinplast SWP natryskowo, tarcie, sprzątanie.
Większość ścian w starym budownictwie wymaga napraw i wyrównania czyli gipsowania co podnosi ostateczną cenę szpachlowania.

Rodzaje jakości szpachlowania płyt g-k.

   W skrócie stopnie szpachlowania powierzchni płyt g-k firmy Knauf, Rigips, Siniat to Q1, Q2, Q3, Q4 zgodnie z "Warunkami technicznymi wykonania i odbioru systemów suchej zabudowy z płyt gipsowo-kartonowych" Polskiego Stowarzyszenia Gipsu).
Q1 to w zasadzie jednokrotne (ostatecznie dwukrotne) konstrukcyjne spoinowanie łaczeń stosowane przed przyklejaniem glazury lub przykręceniem drugiej warstwy płyt.
Q2 to szpachlowanie dwukrotne tylko połączeń płyt w celu gładkiego przejścia między płytami. Niedopuszczalne zagłębienia i rysy po narzędziach, szlifowanie (jeżeli jest konieczne).Podłoże pod tapety, farby strukturalne i tynki ozdobne.
Q3 to po wykonaniu Q2 szersze szpachlowanie połączeń lub jednokrotne szpachlowanie (ostre zatarcie) całych płyt dla zamknięcia mikroporów i ujednolicenia tekstury i chłonności na tych powierzchniach. Grubość nakładanej warstwy jest niewielka i zwykle nie przekracza 0,5 mm. Nadaje się do tapetowana i malowania, ale może mieć drobne niedoskonałości. Dopuszczalne kilka rys i śladów pod bezpośrednim światłem. Cienie są nadal możliwe pod dużym kątem światła.
Q4 to najdokładniejsze i najdroższe szpachlowanie lub stiukowanie całej powierzchni płyt po wcześniejszym szpachlowaniu Q2. Ręczne lub mechaniczne nałożenie na całą powierzchnię elementu zabudowy tynku cienkowarstwowego lub specjalnej gładzi (grubość warstwy do 3 mm). Odpowiednik gładzi na tynkach mokrych dla oświetlenia równoległego przy zastosowaniu odpowiednich materiałów. Niemal całkowicie wyklucza istnienie odrysów i niepożądanych efektów na skutek oświetlenia. Brak odznaczania się miejsc spoin, brak jakichkolwiek śladów, cienie bardzo płytkie przy równoległym skupionym oświetleniu. Najlepsze do malowania. Finalne wykończenie typu: alabastrowy gips sztukatorski.